Cudowny sposób na bezsenność – superporadnik na mocny sen!

Przyczyn bezsenności może być wiele i mogą być one mniej lub bardziej poważne. Najczęściej odpowiedzialny jest stres i napięcie, rzadziej – niektóre schorzenia. Tymczasem mocny sen zapewnia regenerację, relaks i dodaje sił. To podstawa zdrowia! Przeczytaj o naturalnych i sprawdzonych metodach na problemy z zasypianiem. 

Funkcjonalne sposoby na zdrowy sen obejmują sferę ducha, ciała i umysłu. To ważne dla przywrócenia organizmowi równowagi i naturalnego rytmu dobowego. Oto 11 niezawodnych sposobów na szybki i odprężający sen.

Naturalne sposoby na bezsenność

1. Zaakceptuj swoją bezsenność 

To może wydawać się paradoksalne, ale jedną z przyczyn trudności w zasypianiu jest… stres spowodowany nadmiernym myśleniem o bezsenności!

Postaraj się nie zadręczać brakiem snu i myśl o tym jak najmniej. Na spokojnie zastosuj naturalne sposoby radzenia sobie z tym problemem. 

2. Ćwiczenia oddechowe Wima Hofa

Poświęć ok. 10 minut na medytację oddechową prowadzoną przez Wima Hofa (filmiki instruktażowe znajdziesz na Youtube). Co zyskasz? Przede wszystkim dotlenisz organizm. Większość osób już po 1 sesji zauważa wyraźnie mniejsze napięcie i większy spokój umysłu.

Regularne wykonywania tych ćwiczeń przynajmniej raz dziennie zaowocuje wieloma pozytywnymi zmianami w Twoim życiu. Jedną z korzyści może być właśnie zwalczenie bezsenności i łatwiejsze zasypianie. Nie wykonuj jednak ćwiczeń wieczorem, gdyż krótkoterminowo mogą one działać pobudzająco. 

3. Medytacja 

O tym, że medytacja jest korzystna dla naszego zdrowia psychicznego słyszał już chyba każdy. Ale czy wiesz, że jej praktyka może spowodować dosłownie zmiany w mózgu?

Jak wykazały badania dr Sarah Lazar, grubość kory przedczołowej u osób medytujących w wieku ok. 50 lat jest średnio taka, jak u 20/30-latków! (Kora przedczołowa odpowiada m.in. z koncentrację, samokontrolę, przetwarzanie emocji; z wiekiem robi się zwykle coraz cieńsza). 

Co więcej, lata medytacji “odmładzają” mózg o ok. 7,5 roku i wpływają pozytywnie na układ odpornościowy. Dowodzą tego badania innego naukowca – dr Eileen Lueders. 

A jak medytacja ma się do stresu i lęku? Osoby długotrwale medytujące mają mniej aktywne ciało migdałowate, a co za tym idzie – staja się bardziej spokojne, wyciszone i mniej podatne na różnego rodzaju napięcia.  

Wreszcie – medytacja zmniejsza poziom kortyzolu we krwi (tzw. hormonu stresu), którego nadmiar przyczynia się do bezsenności. 

4. Ćwiczenia fizyczne 

Umiarkowany wysiłek fizyczny działa zbawiennie na cały organizm. Ale uwaga – w przypadku bezsenności unikaj treningu wieczornego. Najlepiej ćwicz rano

5. Wojskowa metoda na dobry sen

Metoda wojskowa na szybkie zasypianie? Czy to kolejny viralowy wymysł z sieci? Nic bardziej mylnego! To stary jak świat, prosty i co ważne – skuteczny – sposób na naprawdę szybkie zaśnięcie.

Czy zdarzyło Ci się kiedyś zasnąć podczas medytacji? Właśnie na tym polega ta technika. Chodzi o świadome rozluźnienie wszystkich części ciała po kolei.

Jeśli w Twoim przypadku metoda wojskowa na sen nie zadziała, nie wymagaj od siebie za wiele. Postaraj się wykorzystać ją jako technikę relaksacji, na luzie, bez oczekiwania szybkiego zaśnięcia. Dlaczego? Patrz punkt 1.

6. Ashwagandha

Ashwagandha, okrzyknięta mianem “indyjskiego żeń-szenia” to potężna roślina działająca przeciwutleniająco, przeciwzapalnie i przeciwdepresyjnie. Lista zalet jest jednak znacznie dłuższa. Jedną z nich, co potwierdza wiele osób przyjmujących ten suplement diety, jest ułatwienie zasypiania. Przed użyciem sprawdź koniecznie, jak stosować ashwagandhę, aby było to bezpieczne i skuteczne. 

7. Odpowiednie przygotowanie sypialni 

Odpowiednia higiena snu – znasz to pojęcie? Jeśli nie, to musisz wiedzieć, że właściwe przygotowanie sypialni ma ogromny wpływ na jakość snu. Zadbaj o przewietrzenie pomieszczenia i zasłonięcie okien tak, aby po zgaszeniu światła w pokoju zapanowała całkowita ciemność. Jeśli nie możesz tego uzyskać – wypróbuj opaskę na oczy. Natomiast na hałasy dobiegające z zewnątrz budynku świetnie sprawdzą się stopery do uszu. I wreszcie temperatura – przykręć grzejniki lub ustaw termostat na minimum.

8. Spacer przed snem 

To nie musi być daleka wyprawa do parku. Po prostu wyjdź na chwilę na zewnątrz, przejdź się po osiedlu lub w pobliżu domu. Dotlenisz organizm przed snem, bez jego pobudzania. 

9. Cyfrowy detoks 

Przynajmniej godzinę przed planowanym zaśnięciem (a najlepiej jeszcze dłużej!) odłóż telefon, wyłącz komputer i telewizor oraz wszystkie inne urządzenia elektroniczne z ekranami. Jeśli możesz – wyłącz także router lub wynieś go z sypialni.

W dzisiejszych czasach z urządzeń cyfrowych korzystamy praktycznie od chwili przebudzenia do momentu zaśnięcia. Odpocznij od ekranów, przynajmniej przed snem. Zamiast tego – sięgnij po książkę.

10. Lekka kolacja 

A najlepiej… jej brak. Kolacja powinna być lekka, pozbawiona dużej ilości węglowodanów, cukrów prostych i ciężkich, tłustych potraw. Nie obciążaj układu trawiennego, w przeciwnym razie – zamiast regeneracji zaserwujesz mu na noc wiele godzin pracy…

11. Brak drzemek w ciągu dnia 

Masz w zwyczaju drzemać w ciągu dnia? Nie powinny więc dziwić Cię problemy z zasypianiem. W każdym razie – musisz wyeliminować drzemki, jeśli borykasz się z bezsennością. 

Im więcej z powyższych porad zastosujesz, tym większe są Twoje szanse na zwalczenie bezsenności. Sprawdź je na sobie i daj znać w komentarzu, które działają najlepiej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *