Co dają ćwiczenia qi gong? Poznaj zalety regularnej praktyki Qi

Chcesz medytować, ale nie możesz wysiedzieć w skupieniu i nudzi Cię bezczynność? Spróbuj medytacji w ruchu, czyli zdrowotnego zestawu ćwiczeń energetycznych qigong. Regularna praktyka tej chińskiej metody może znacząco poprawić jakość Twojego życia. Dowiedz się, co daje qi gong – przeczytaj o zaletach dynamicznej medytacji wzmacniającej energię qi. 

Co to jest qigong?

Qigong (Qi gong, chi kung) w tłumaczeniu z języka chińskiego oznacza kultywowanie lub wzmacnianie wrodzonej energii człowieka. Qi to „energia siły życiowej”, a gong – „rozwijanie umiejętności”. Te sztuki energetyczne, określane dziś jako zestaw ćwiczeń zdrowotnych, były rozwijane w Chinach przez taoistycznych mędrców zgłębiających tajemnice fizycznej i duchowej długowieczności.

Na przestrzeni 5000 lat powstały tysiące stylów qigong, opracowane przez uzdrowicieli, mistrzów sztuk walki, taoistów i uczonych konfucjańskich. Niektóre z tych praktyk zaprojektowano w celu ogólnej poprawy zdrowia, a niektóre do określonych kategorii diagnostycznych TCM (Tradycyjnej Medycyny Chińskiej). Część została pierwotnie opracowana jako rytuały do ​​praktyki duchowej lub po to, aby zwiększyć umiejętności w sztukach walki. 

Kluczową filozofią leżącą u podstaw praktyki jest to, że każda forma qigong, bez względu na rodzaj, ma wpływ na kultywację równowagi i harmonii Qi, pozytywnie działając na kompleks energetyczny (kanały/ścieżki Qi), który funkcjonuje jako holistyczny, spójny system.

Qigong wykorzystuje Qi do przebudzenia, uzdrowienia i zrównoważenia naszych systemów energetycznych. Czyni to poprzez:

  • zrelaksowanie ciała, układu nerwowego i umysłu,
  • czerpanie energii z natury,
  • kierowanie przepływem energii poprzez świadomy ruch i intencję.

Ćwiczenia qigong wykorzystują ruch, oddech, automasaż, dźwięk, wizualizację i mentalną intencję, aby zrównoważyć i zharmonizować przepływ Qi w ciele. 

Ćwiczenia Qigong składają się z szeregu praktyk, obejmujących: 

  • przyjmowanie odpowiedniej postawy,
  • ruchy ciała, 
  • ćwiczenia oddechu,
  • aspekty medytacji.

Wszystko to ma na celu wzmocnienie funkcji Qi ( czerpanie z naturalnych sił w celu optymalizacji i zrównoważenia wewnętrznej energii) poprzez osiągnięcie głębokiego skupienia i relaksacji. Z perspektywy zachodniej myśli i nauki – praktyki qigong aktywują fizjologiczne i psychologiczne mechanizmy samonaprawy i zdrowienia.

Polecam: Konfucjusz – 20 najlepszych aforyzmów

Co to jest Qi?

Qi to koncepcyjny fundament TCM w akupunkturze, ziołolecznictwie i chińskiej fizjoterapii. Jest uważany za wszechobecny zasób natury, który podtrzymuje dobrostan człowieka i pomaga w leczeniu chorób. Ma też fundamentalny wpływ na całe życie, a nawet na uporządkowane funkcjonowanie praw fizyki. 

W Indiach energia witalnej siły życiowej nazywana jest praną, a jej chińskim odpowiednikiem jest właśnie Qi. Kiedy nasze życiowe Qi płynie – czujemy się zdrowi, gdy jest zablokowane – odczuwamy ból, gdy Qi słabnie – jesteśmy zmęczeni. Kiedy nie ma już Qi, ciało umiera.

Jednak Qi nie ogranicza się tylko do żywych stworzeń. Energia przybiera wiele form i porusza się przez wszystko we wszechświecie. Skała, drzewo, myśl, emocja, atom, a nawet pusta przestrzeń wibrują wraz z Qi.

Energia kieruje się zasadami i wzorcami, zgodnie z którymi od tysięcy lat żyją kultury na całym świecie. Chiński system medycyny energetycznej uczy nas, że:

  • Qi jest spolaryzowane na yin Qi i yang Qi (potencjał i aktywność),
  • Qi chce być w ruchu,
  • Qi potrzebuje przestrzeni do poruszania się,
  • Qi porusza się po spiralach i falach, jako puls i rytm,
  • Qi tworzy nawykowe wzorce, które można wzmocnić lub zmienić.

Na Qi wpływa m.in. nasze pożywienie, myśli, środowisko, działania, plany czy otaczający nas ludzie.

Zerknij na: Najciekawsze cytaty Lao Tzu

Co daje qi gong? Najważniejsze zalety praktyki

Celem każdego rodzaju praktyki qigong jest odżywianie i pielęgnowanie energii życiowej ciała, umysłu i ducha. Regularne wykonywanie ćwiczeń qigong wpływa korzystnie na:

  • równowagę fizyczną, emocjonalną, psychiczną i energetyczną;
  • redukcję napięcia, stresu, niepokoju i letargu;
  • osobiste wzmocnienie i pozytywne odczucia;
  • głębokie połączenie z naturą;
  • relaksację i zrównoważenie układu nerwowego;
  • poprawę wyników w sporcie;
  • uczucie spokoju i wewnętrznej siły;
  • przekształcenie negatywnych emocji, wspomnień i traum;
  • poczucie radości i entuzjazmu;
  • poprawę samoświadomości i koncentracji;
  • łatwiejszą medytację;
  • wyostrzenie umysłu i wspomaganie neuroplastyczności mózgu (oznacza to m.in. zdolność komórek nerwowych do tworzenia nowych połączeń). 

Poza tym, jak dowiedziono na podstawie badań naukowych, qigong skutecznie poprawia wydolność krążeniowo-oddechową, niektóre aspekty sprawności fizycznej, ogólną jakość życia i poczucie własnej skuteczności. Oprócz tego stanowi doskonałą profilaktykę w przypadku chorób nowotworowych, udarów, problemów z kręgosłupem i płucami. Wspomaga proces utraty wagi, niweluje kobiece dolegliwości, reguluje hormony, poprawia postawę i oddychanie. Przykładów pozytywnego działania Qigong jest znacznie więcej. Efekty praktyki zależą od stanu zdrowia ćwiczącego, jego intencji i dyscypliny w praktyce

Co daje qi gong?

Qigong ćwiczenia dla początkujących – 8 zasad

  1. Dostosuj ćwiczenia do poziomu Twojego Qi

Zaleca się, aby nie mieszać bezmyślnie różnych rodzajów ćwiczeń. Jak radzą instruktorzy Qigong, na przykład na stres i napięcie należy wykonywać ćwiczenia określane mianem “oczyszczających” (purge), a na zmęczenie i wyczerpanie – te z grupy “tonizujących” (tonify). Trening nakierowany na lepszą cyrkulację energii przy “złej jakości” Qi może powodować pogorszenie samopoczucia. 

  1. Jakość a nie ilość 

Cwicz powoli, wykonując każdy ruch z pełną świadomością. O wiele lepsze efekty odniesiesz praktykując krócej, ale bardziej uważnie niż przy częstym i machinalnym treningu. 

  1. Znajdź dobrego nauczyciela

Ucz się qigong w bezpośrednim kontakcie pod okiem mistrza. Jeśli to niemożliwe i ćwiczysz on-line, dołóż wszelkich starań, aby robić to poprawnie. 

  1. Ćwicz regularnie 
  2. Zachowaj koncentrację i intencję 

Podczas wykonywanie ćwiczeń qi gong kluczowe znaczenie ma świadome wykonywanie poszczególnych ruchów. Przykładowo, niewłaściwe ruchy rękami mogą zamiast skupiania energii – działać rozpraszająco (gdy będą wykonywane bez uważności i zamiaru). Prawidłowa praktyka wymaga wiedzy na temat znaczenia poszczególnych ruchów, co powinien dokładnie wyjaśnić Ci instruktor. 

  1. Zrezygnuj z praktyki, gdy dopadnie Cię przeziębienie 
  2. Nie ćwicz podczas pierwszych dni okresu 
  3. Zachowaj ostrożność, jeśli masz ograniczenia zdrowotne 

Jeśli chorujesz na nowotwór, (zwłaszcza w ostrym stadium), borykasz się z innymi ciężkimi schorzeniami czy masz za sobą poważną operację, ćwicz wyłącznie pod opieką doświadczonego instruktora. Niezbędne jest tu bowiem dopasowanie zestawu ćwiczeń odpowiednio do Twojego stanu. To samo dotyczy kobiet w ciąży. 

Nie forsuj się i nie wykonuj gwałtownych ruchów obciążających ciało, gdy masz problemy z poruszaniem się czy inne ograniczenia związane z układem ruchu. 

Uwaga! Ćwiczeń qi gong nie należy stosować jako remedium na wszelkie choroby. Jest to raczej profilaktyczna i podtrzymująca forma samoopieki. Jeśli jednak jesteś zainteresowany użyciem qigong do leczenia poważnych schorzeń, skonsultuj się ze swoim lekarzem prowadzącym i specjalistą qigong. Pamiętaj, że ćwiczenia w żaden sposób nie mają na celu zastąpienia porady medycznej, psychicznej lub emocjonalnej udzielanej przez licencjonowanego lekarza lub pracownika służby zdrowia.

Polecam też: Jak wykonać refleksologię stóp samodzielnie?

Gdzie ćwiczyć qi gong?

Qigong niestety nie jest jeszcze tak popularny w Polsce, jak np. zajęcia jogi. Mimo to, w wielu dużych miastach – np. w Warszawie, we Wrocławiu czy w Poznaniu bez trudu znajdziesz szkoły uczące wschodnich sztuk walki (w tym qigong) z wykwalifikowaną kadrą doświadczonych instruktorów. Gdy nie masz opcji uczęszczania na zajęcia stacjonarne, nic straconego! Na portalu Youtube znajdziesz mnóstwo filmów video, a wśród nich także te prowadzone przez samych mistrzów buddyjskich. W przypadku większości z nich przyda się jednak znajomość j. angielskiego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *