Herbata rumiankowa – na co działa i jak często ją pić?

Herbata rumiankowa cieszy się dużą popularnością nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Sprawdź, na co działa i jak często ją pić.

Herbata rumiankowa cieszy się dużą popularnością nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. I nic dziwnego, gdyż picie tego naparu może pomóc na wiele dolegliwości zdrowotnych. W dodatku, rumianek ma łagodny smaki i jest bezpieczny. Na co działa i jak często pić herbatę rumiankową? Przeczytaj w artykule. 

Na co pomaga herbata rumiankowa? 7 najważniejszych właściwości 

Rumianek to kwitnąca roślina przypominająca stokrotkę, pochodzi z tej samej rodziny co słonecznik i nagietek. Dobroczynny wpływ tego zioła na zdrowie i pielęgnację ludzie wykorzystują od wieków. Spośród wszystkich herbat ziołowych, herbata z rumiankiem jest jedną z najchętniej spożywanych na całym świecie. 

Większość korzyści zdrowotnych rumianku można powiązać z przeciwutleniaczem zwanym apigeniną (przeciwutleniacze pomagają pozbyć się z organizmu szkodliwych wolnych rodników). Apigenina znajduje się również w cebuli, pomarańczach, selerze i grejpfrucie, a także w innych ziołach, takich jak oregano, pietruszka, kolendra i bazylia.

Lista korzyści zdrowotnych związanych z piciem herbaty rumiankowej jest bardzo długa. Najbardziej znanym jest to, że rumianek ułatwia zasypianie. Oprócz tego wpływa pozytywne na niepokój i stres, działa też przeciwzapalne i antybakteryjne, co z kolei przyczynia się do wielu innych korzyści. Na przykład, może być pomocna u osób cierpiących na cukrzycę, choroby serca i wiele innych dolegliwości.

Oto wybrane właściwości herbaty rumiankowej:

1. Łagodzenie bólu menstruacyjnego

Badanie z 2010 r. (1) wykazało, że spożywanie herbaty rumiankowej przez co najmniej 1 miesiąc może zmniejszyć ból związany ze skurczami menstruacyjnymi. Kobiety, które wzięły udział w badaniu zgłaszały również ograniczenie dolegliwości związanych z PMS.

2. Naturalny środek nasenny

Działanie nasenne to jedna z najbardziej charakterystycznych właściwości herbaty rumiankowej (wynika ona z obecności apigeniny).

3. Zmniejszenie niepokoju i stresu

Jednym z powodów, dla których herbata rumiankowa pomaga lepiej spać jest to, że zmniejsza niepokój i stres. Wyniki badań nad korzyściami płynącymi z picia herbaty rumiankowej na stany lękowe są bardziej obiecujące niż te dotyczące snu.

Badanie z 2016 r. (2) wykazało, że regularne spożywanie herbaty z rumianku może pomagać w zwalczaniu stanów lękowych. 

4. Wspomaganie leczenia cukrzycy i obniżanie poziomu cukru we krwi

Jak wykazano na podstawie badań (3) herbata rumiankowa może obniżać poziom cukru we krwi u osób z cukrzycą. 

Uwaga: nie oznacza to jednak, że rumianek jest substytutem leków na cukrzycę, ale jedynie pomocnym uzupełnieniem istniejących terapii.

Badania na szczurach z 2008 r. (4) wykazały, że stałe spożywanie herbaty rumiankowej może zapobiegać wzrostowi poziomu cukru we krwi. 

Uwaga! Herbatę rumiankową najlepiej kupować luzem (na wagę) lub w ekologicznych torebkach. Dlaczego? Zwykłe torebki herbaciane mogą zawierać mikroplastik, czasem są też poddawane procesowi wybielania (chlorowania).

5. Spowolnienie lub zapobieganie osteoporozie

Osteoporoza to postępująca utrata gęstości kości, która skutkuje m.in. większym ryzykiem złamań kości. Najczęściej występuje u kobiet po menopauzie, co wiąże się ze zmianami w wydzielaniu estrogenu.

Badanie Trusted Source z 2004 r. (5) wykazało, że herbata rumiankowa może mieć działanie antyestrogenne, czyli pośrednio wpływać na gęstość kości. 

6. Zmniejszenie stanu zapalnego

Herbata rumiankowa zawiera związki chemiczne, które mogą zmniejszać stan zapalny (stan zapalny przyczynia się m.in. do zaburzeń autoimmunologicznych, a nawet depresji).

7. Leczenie łagodnych schorzeń skóry

Niewielkie badanie Trusted Source z 1987 r. wykazało, że stosowanie ekstraktu z rumianku bezpośrednio na ranę wspomaga gojenie, leczy też egzemę i łagodne stany zapalne skóry.

Aby zauważyć pozytywne działanie herbaty rumiankowej, należy ją pić regularnie.

Jak często pić herbatę rumiankową?

Herbata rumiankowa jest ogólnie bezpieczna i dobrze tolerowana i nie ma standardowej dawki jej spożywania. 

Podobnie jak w przypadku wielu innych herbat ziołowych, największe efekty przynosi jej systematycznie picie. Optymalnie zaleca się spożywać 1-3 filiżanek herbaty rumiankowej dziennie, najlepiej na wieczór. 

Rumianek – przeciwwskazania

Mimo, że rumianek jest jedną z najbezpieczniejszych herbat ziołowych, w niektórych przypadkach trzeba uważać. Następujące grupy powinny unikać picia herbaty rumiankowej (chyba, że lekarz zaleci inaczej):

  • osoby z historią ciężkich alergii (szczególnie na pyłki),
  • osoby, które wcześniej miały alergię na rumianek,
  • niemowlęta i bardzo małe dzieci,
  • kobiety w ciąży i karmiące,
  • osoby chorujące na astmę.

Źródła:

  1. Chamomile tea for relief of primary dysmenorrhea, https://www.researchgate.net/publication/286965003_Chamomile_tea_for_relief_of_primary_dysmenorrhea.
  2. Long-term chamomile (Matric aria chamomilla L.) treatment for generalized anxiety disorder: A randomized clinical trial, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27912875/.
  3. An overview of diabetes types and treatments, https://www.medicalnewstoday.com/articles/323627.
  4. Protective Effects of Dietary Chamomile Tea on Diabetic Complications, https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf8014365.
  5. Greek plant extracts exhibit selective estrogen receptor modulator (SERM)-like properties, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15537303/.

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *